historiskt sett är skriften en relativt ny företeelse. den har bara funnits i så där 5000 år och av världens alla språk har idag bara ca: 15 % en skriven form. många personer stöter också på problem då de kommer i kontakt med textbaserad information – kunskapen i tryckta läromedel, informationsbrev från myndigheter, reklam, tidningar, böcker och internet. Å andra sidan har läsforskning skett inom många områden, som pedagogik, lingvistik, logopedi, psykologi, filosofi, genetik och neurologi. läsning är med andra ord en sammansatt aktivitet och svårigheter på området kan inte avfärdas med enkla förklaringar. läsande är också en social aktivitet som skapar både gemenskap och utanförskap och vi använder olika strategier när vi läser – eller när vi undviker att läsa.
abstrakta begrepp, dubbeltydiga ord och formuleringar, liksom författares ambition att inte vara övertydlig, är inte minst i skönlitteratur, ingredienser som fängslar även läsare med lässvårigheter/dyslexi. en tillgänglig text är i detta perspektiv inte detsamma som en förenklad text. men hur kan man som professionell skrivare använda dessa uttrycksmedel så att den ovane läsaren inte ryggar tillbaka? det belyser vi här i olika artiklar.