http://www.fmls.nu
(bilaga 6b)
riktlinjerna presenteras i vanlig text.
utvärdering av sidan presenteras i kursiv text.
webbplatens http://www.fmls.nu, var ingen rysare. den godkändes av verktygen bobby!
riktlinjer
a. metodik – kan ej utvärderas
1. formulera syfte -syftet med webbplatsen ska vara formulerat innan webbplatsen börjar skisseras (cid). utformningen av webbplatsen ska styras av innehållet och inte tvärt om.
2. välj målgrupp – webbplatsen ska utformas efter målgruppens förutsättningar (cid). om målgruppen exempelvis är de ovana internetanvändare, vill de exempelvis ha en inledande introduktionstext.
3. tänk igenom hur dina sidor kan användas – när målgruppen är väldefinierad är det lättare att konstruera scenarion (cid).
4. bestäm struktur och språk – strukturera upp innehållet ordentligt och ge det tydliga rubriker (cid).
5. tänk igenom hur besökarna flyttar sig från en sida till en annan – hitta rätt avvägning mellan, inte för långa sidor och för många klickningar, för att komma fram till den eftersökta informationen (cid).
b. navigering
4. riktlinje: konsekvens, se till att navigeringen är utformad på ett konsekvent sätt, samt att det finns information som visar var i webbplatsen användaren befinner sig. (wai, cid, nordic guidelines, uwsag, hi, cid).
nej, 3-4 olika sätt att navigera förekommer. första sidan har ett sätt. därefter skiljer sig navigeringen exempelvis mellan ”om fmls” och ”forum”.
5. riktlinje: gör navigeringen enkel – det ska vara enkelt att ta sig mellan webbplatsens olika delar (wai, cid).
nja, det fanns inga direktlänkar mellan de olika delarna. användarna fick länka sig tillbaka till första sidan för att länka sig till en annan del av webbplatsen.
6. riktlinje: undvik att lägga in för många länkar i texten – om det är för mycket länkar i texten blir den svårläst (cid).
förklaring: länkarna stoppar upp läsningen och kan leda in användaren på för många sidospår.
nej, det finns bara ett fåtal länkar per sida.
c. utformning
10. riktlinje: tillhandahåll motsvarande alternativ information för auditoriskt och visuellt innehäll. (wai, nordic guideliens, microsoft.)
förklaring: samma innehåll bör finnas för personer som använder sig av skärmläsare och de som inte gör det.
nej, ett fåtal bilder saknade förklarande alt-texter. några av dessa var logotypen och den engelska laggan som var länkad till information på engelska.
11. riktlinje: anpassa webbsidorna till den användbara ytan på bildskärmen – om det finns olika skärmupplösningar inom målgruppen bör satsytan (den delen av skärmytan som bearbetas) anpassas efter dem som har sämst förutsättningar (cid).
nej! första sidan var anpassat för upplösningen 600×800 följande sidor kunde läsas med upplösningen 640×480 utan att behöva skrolla vertikalt.
12. riktlinje: se till att dokument är tillgängliga och inte tillkrånglade (wai).
förklaring: dokumenten ska vara tillgängliga, tydliga och inte tillkrånglade så de är enkla att förstå.
ja, dokumenten var tydliga och inte tillkrånglade. däremot var textmängden per sida relativt stor, särskilt med tanke på textmängden.
13. riktlinje: undvik att låsa radlängden (hi).
förklaring: radbrytningar kan bli felaktiga vid olika upplösningar och storlekar på skärmen.
ja, radlängden var inte låst.
14. riktlinje: välj ett linjärt typsnitt (wai, hi).
förklaring: välj lämpligt radavstånd, helst omkring 10 % större än teckengraden.
ja, ett linjärt typsnitt användes.
15. riktlinje: undvik versaler, kursiv, understruken och spärrad text, eftersom de kan bli svårlästa på skärm (wai, hi).
ja, dessa sätt att skriva användes inte.
16. riktlinje: använd teckensnitt som är lätt att läsa pä skärm – undvik att använda kursivt typsnitt och för små grader av typsnitt (cid).
ja, se ovan.
17. riktlinje: användaren ska förstå vad som är klickbart – det ska vara tydligt vad som är klickbarr och inte, i utformningen av webbplatsen (cid).
ja, länkarna visas på standardsätt.
18. riktlinje: utforma hemsidan så att den visar innehållet och går att överblicka – förstasidan bör ge användarna överblick över innehållet i webbplatsen, men för den skull får det inte bli för mycket information, så att den blir rörig (cid).
ja, förstasidan visar vilka områden som finns.
d. länkar
4. riktlinje: namnet på länkarna ska passa innehållet – det ska gå att förstå vart en länk leder innan användaren har klickat på den (wai, hi, cid, microsoft, ibm).
ja, länkarna har tydliga namn?
5, riktlinje: personer som använder skärmläsare hoppar ofta mellan länkar med hjälp av tab-tangenten. det är därför viktigt att länkarna har namn som ger mening, även om de läses utanför sitt sammanhang (wai, uwsag, ibm).
ja, länkarna har meningsfulla namn.
6. riktlinje: om länkarna inte är separerade från varandra med punkt, eller mellanslag, läses de otta som om de vore en enda länk. för att underlätta läsningen bör länkarna separeras från varandra (uwsag).
ja, länkarna är separerade från varandra med mer än en punkt.
e. bilder och ”image maps”
6. riktlinje: lagra inte text enbart i bildform (wai, hi).
förklaring: eftersom skärmläsare inte kan läsa bilder bör det finnas förklarande texter, som visar vad bilderna innehåller.
ja, inga image maps användes.
7. riktlinje: viktiga bilder behöver utförlig beskrivning (hi).
ja, alla bilderna hade utförliga beskrivningar.
8. riktlinje: alla bilder och image maps ska ha alt-text. image-maps ska även ha alternativa textlänkar (wai, hi, uwsag, microsoft).
förklaring: gravt synskadade kan inte tillgodogöra sig innehållet i enbart bilder (hi).
för att gravt synskadade ska kunna tillgodogöra sig informationen i kritiska bilder är det inte tillräckligt med en alt-text för att förklara innehållet i bilden.
nej, alla bilder hade inte alt-texter. däremot hade de allra det. inga image maps användes.
9. riktlinje: använd s.k. ”client sida image map” för att användare som använder skärmläsare ska kunna navigera mellan länkarna (wai, ibm, microsoft).
ja, inga image maps användes.
10. riktlinje: undvik att använda transparenta gif-bilder för att utforma sidan. transparanta bilder, som används i layoutsyfte, kan vara förvirrande för personer som använder skärmläsare, eller textbaserade webbläsare (wai, hi).
ja, inga transparenta bilder användes för att styra utformningen av sidan.
f. listor
2 riktlinje: det kan vara svårt för personer som använder skärmläsare att veta var listorna börja och slutar (wai, hi).
förklaring: för att göra det lättare att veta när listan börjar och slutar kan punkterna numreras. antalet punkter bör också skrivas ut. numrering av listor underlättar också för personer som har kogniliva handikapp.
nej, listorna var inte numrerade.
g. färg
4. riktlinje: förlita dig icke på färg allenast. (wai, hi)
nej, färg användes inte som enda informationsbäraren.
5. riktlinje: använd en bakgrundsfärg som ger tydlig kontrast mot texten. färgen ska också vara läsbar på en monokrom skärm (uwsag).
ja, vitbakgrundsfärg med svart text användes.
6. riktlinje: undvik för mänga och starka färger – för många färger ger ett rörigt intryck och starka färger tröttar ut användarna (cid).
ja, enbart ett fåtal färger användes.
h. val a kod
1.riktlinje: använd korrekt kodning och formatmallar och gör det rätt (wai, hi, microsoft, ibm). kräv exempelvis inte att användarna kan använda stilmallar.
ja!
2. riktlinje: använd standardformat, designa plattformsoberoende (uwsag).
ja, standardformat användes.
i.ramar
4. riktlinje: användaren ska kunna välja en version utan ramar (wai, hi, microsoft). förklaring: användare med skärmläsare, äldre webbläsare och textbaserade webbläsare, kan inte använda webbplatser med ramar.
ja, inga ramar användes.
5. riktlinje: skärmläsare läser ofta ramar som separata fönster. när många ramar används på samma sida är det ofta svårt att se och överblicka all information. se till att det finns, en enbart textsida, för användare som inte kan hantera ramar (wai, hi, uwsag).
ja, inga ramar användes.
6. riktlinje: namnge ramarna med tydliga titlar, för att hjälpa användarna att hitta till rätt ram (ibm)
ja, inga ramar användes.
j. språk
3. riktlinje: se till att det är tydligt vilket språk som används i texten (wai).
nej, för att använda ”forum” måste användarna förstå engelska.
riktlinje: använd kodning som förenklar uttal och tolkning av förkortad eller utländsk text (wai).
nej. för att använda ”forum” måste användarna förstå engelska.
k. tabeller och text i kolumner
10. riktlinje: skapa tabeller som, mjukt kan omvandlas till text (wai, ibm, microsoft).
förklaring: se till att det går att läsa tabellerna som löpande text för webbläsare som inte kan läsa tabeller.
nej, det används en tabell, med olika kolumner på första sidan, för att utforma sidan. när den läses rad-för-rad blir texten utan sammanhang.
11. riktlinje: använd inte tabeller för att få löpande text i spalter (wai, hi).
nej, se ovan.
12. riktlinje: för att texten ska bli läsbar bör varje cell i tabellen kunna stå för sig själv. text som utformats i kolumner bör ha en alternativ sida med enbart text. texten ska vara utformad i en enda kolumn (uwsag).
ja, texten i varje cell är läsbar var för sig.
13. riktlinje: undvik att visa text i kolumner (uwsag).
nej, texten är utformad i olika kolumner.
14. riktlinje: lås inte tabellen med fast pixelmått, sätt istället mått i procent (wai, hi).
nej, tabellerna var satta i fast pixelmått 640.
15. riktlinje: se till att alt-texter ryms i tabellen (wai, hi).
ja, alt-textenra rymdes i tabellerna.
16. riktlinje: ha tillräckligt avstånd mellan spalterna i tabellen (wai, hi).
förklaring: synskadade kan ha svårt att läsa texter i tabeller utan stora avstånd mellan cellerna.
ja, tillräckligt avstånd fanns mellan spalterna i tabellen.
17. riktlinje: om det inte går att göra tabellen tillgänglig, se till att ge information om telefonnummer, e-postadress, prostadress, telefonnummer eller faxnummer(hi).
ja, det fanns inga tabeller.
18. riktlinje: det kan vara svårt för personer som använder skärmläsare att veta var listorna börjar och slutar (uwsag). för att göra det lättare att veta när listan börjar och slutar kan punkterna numreras. antalet punkter bör också skivas ut. numrering av listor underlättar också för personer som har kognitiva handikapp.
nja, listor som användes var korrekt kodade, men ej numrerade.
l. ny teknik
3. riktlinje: se till att sidor som använder nya tekniker kan övergå mjukt till presentation med äldre teknik (wai).
ingen ny teknik användes.
4. riktlinje: formaterad text i pdf-format:
förklaring: om en text formaterats i ett pdf-format som inte kan läsas av skärmläsare bör innehållet också visas i ett format som är tillgängligt även för användare som använder skärmläsare (ni, uwsag).
ja, innehållet i pdf filerna fanns också i wordformat. däremot var inte länkarna till respektive dokument förklarade på ett bra sätt.
m. interaktivt- länkar applets, formolär
2. riktlinje: knappar och textlänkar ska ha stora träffytor (hi).
ja, inga applets användes.
n. text som förändras och förflyttas
5. riktlinje: se till att användaren kan styra tidskritiska ändringar av innehållet själv (wai). rörlig information bör kunna pauseras.
ja, inga tidskritiska ändringar förekom.
6. riktlinje: använd inte blinkande eller rullande text (hi, microsoft).
förklaring: kommandona finns inte i html-standarden och kan verka störande för användaren.
ja, inga rullande eller blinkande texter användes.
7. riktlinje: var sparsam med animeringar – de kan både göra webbplatsen långsam att använda och rörelse drar till sig användarnas blick, vilket gör att animationen kan distrahera användaren (cid, hi).
ja, inga animeringar användes.
8. riktlinje: undvik att använda taggarna beink och marouee. blink-taggen kan inte läsas av alla webbläsare, ordet försvinner i de bläddrare som inte använder kommandot.
förklaring: personer med vissa koncentrationsproblem får svårt att läsa texten på sidan, om vissa delar av texten blinkar. taggen marouee kan få skärmläsare att först läsa upp ordet bokstav för bokstav, först framlänges därefter en gång till, baklänges. vissa skärmläsare fryser läsningen när de kommer till en blink eller marguee (uwsag).
ja, inga av ovan användes.
o. applats
5. riktlinje: se till att användargränssnittet för skärmobjekt är lika tillgängliga som webbsidorna (wai).
förklaring: om det skapas skärmobjekt, inom ramen för webbsidor, bör de följa samma principer för tillgänglighet som webbsidorna.
inga skärmobjekt användes.
6. riktlinje: alla applets bör ha en alt-text (wai, hi).
inga applets användes.
7. riktlinje: utforma för oberoende av presentationsutrustning (wai, nordic guidelines).
förklaring: se till att funktioner som aktiverar sidelement fungerar med olika typer av pekdon, tangentbord etc.
ja, webbplatsen var utformad plattforms- och presentationsutrustningsoberoende.
8. riktlinje: se till att ge användarna en statisk sida som visar innehållet från exempelvis s k. ”applets’ (ibm).
ja, inga applets användes.
9. riktlinje: använd interrimlösningar, för att öka tillgängligheten, så att stödtekniker för funktionshindrade, och äldre webbläsare kan fungera korrekt (wai).
vet ej.
10. riktlinje: använd w3ca tekniker och riktlinjer (wai hi).
förklaring: genom att använda strukturell kodning kan det bli lättare att listas i sökmotorer och databaser (hi).
ja, w3ca tekniker och riktlinjer användes.
p. Övrigt
1.riktlinje: håll ned filstorleken – filstorleken bör vara så liten som möjligt, för att den ska vara så snabb som möjligt att ladda hem (cid).
vet ej.
2. riktlinje: personalisering av gränssnittet – för att gränssnittet ska passa så många användare som möjligt, är det bra om det går att anpassa efter individens önskemål (nordic guidelines).
nej, det går inte att personalisera gränssnittet.
3. riktlinje: testa alltid webbplatsen med olika webbläsare och på olika plattformar (uwsag). testa den också med något program som testar tillgängligheten, såsom ”bobby” (ibm)
vet ej.
7. riktlinje: styrning via tangentbordet – det bör gå att använda sig av tangentbordet, för att exempelvis flytta sig mellan fält, och verkställa en operation (nordic guidelines).
ja. det gick att styra we6bplatsen med hjälp av tangentbordet.