Språka loss

Tillsammans utvecklar vi skriftspråket

  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
    • Dyslexiforskning
    • Dyslexi: olika språk, samma problem?
    • Dyslexi och flerspråkighet en litteraturöversikt
    • Kompensation
    • Sifferhantering
    • Engelska för dyslektiker
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • English
    • Accessing the printed word
    • Consulting the customer – publishing for dyslexics
    • Dyslexia and biology
    • Dyslexia and computors professor richard olson university of colorado at boulder, usa
    • Dyslexia: different languages, same problems? or why some dyslexic swedes can learn to read and write chinese
    • Maths and dyslexia. a view from the uk
    • Understanding the nature of reading comprehension
  • Länkar

Nu börjar det likna nåt! av torbjörn lundgren

lyssna

att tala om teknik blir lätt som när ormtjusaren på kiviks marknad inte hade någon orm. han berättade med desto större inlevelse om hur ormen slingrade sig på hans kropp. den orm jag ska tala om här heter daisy – det nya talboksformatet.

”talböcker” är benämningen på de inläsningar talboks- och punktskriftsbiblioteket (tpb) producerar. de har personer med olika typer av lässvårigheter rätt att låna på biblioteken. talböckerna lästes tidigare in på band men produceras nu på ett cd:romformat som kallas daisy. för att lyssna på dem har man behövt speciella daisyspelare, som har en mängd genomtänkta funktioner. men spelarna är främst utvecklade för blinda och synskadade. de upplevs av många också som klumpiga och dyra. har man inte haft en sådan spelare, har man kunnat lyssna på daisy-skivorna i sin dator. men varken det ena eller det andra sättet har varit särskilt bra utifrån de behov seende, normalbegåvade med svårigheter att läsa har. om jag idag var elev i den obligatoriska skolan, skulle jag vilja ha möjlighet att lyssna på mina läxor i en liten spelare, som får plats i fickan när jag sitter på bussen – helst samma spelare som jag använder till musik. ska jag använda datorn, måste jag få ut mer än bara ljud.

bild på viktor daisyspelare och på samsungs nya freestyle

den traditionella gråa daisyspelaren ”viktor”, vid sidan av samsungs nya freestyle,
i vilken man kan spela vanliga cd-skivor och daisyskivor .

de nya spelarna
nu har de små spelarna kommit som kan spela upp daisyskivor. de tillverkas av philips, samsung, panasonic, sony med flera och kostar som andra cd:spelare i fickformat. det är standardapparater och man kan spela både daisy-skivor och vanliga cd-skivor. det som är speciellt med dessa spelare är att de kan spela upp så kallade mp3-filer. jag provade samsungs mcd-mp650 med philip pullmans ”råttpojken”. jag kunde lätt förflytta mig från kapitel till kapitel, både framåt och bakåt och hela boken ryms på skivan. i bokhandeln hittade jag majgull axelssons ”slumpvandring”. den var inspelad på vanlig cd och krävde elva cd-skivor. på daisyformat skulle hela boken få plats på en skiva, vilket förenklar läsandet.

för dem som har lässvårigheter, eller bara läser sakta, öppnar sig en ny värld när de får tillgång till denna teknik.

jag satte sedan in ännu en skiva i spelaren. då gick det inte lika bra. det lät som kalle anka.

jag vände mig till företaget iris intermedia, som producerar daisyböcker. av thomas rudvald på företaget fick jag låna den modell företaget marknadsför i en kampanj under våren – samsungs mcd-sm55. där fungerade alla skivor utan problem. den spelaren tål också skakningar betydligt bättre än den äldre (120 sec. anti-chock, istället för 40 sec.) om man alltså ska köpa en mp3 cd-spelare gäller det att kontrollera att de fungerar, också för daisy-skivor.

daisy på datorn
när jag stoppar in daisy-skivorna i min dator får jag, med hjälp av läsaren lp-player, upp rubrikerna på skärmen. under rubrikerna finns bokens sidnummer markerade. jag kan klicka på ett nummer och komma till rätt sida i boken. jag kan också använda sökfunktionen och hitta kapitelrubrikerna, men jag kan inte söka på ord i bokens text. jag kan däremot sätta bokmärke och gå direkt till bokmärket. jag har alltså möjlighet att hitta mer exakt med hjälp av datorn, än med freestylen.

en av talboks- och punktskriftsbibliotekets daisyböcker,
som de ser ut på datorskärmen.

att texten inte presenteras på skärmen beror på att tpb enligt lagen bara har rätt att läsa in böckerna. de har inte rätt att använda textfilen. för att få rätt till det krävs det tillstånd från upphovsmännen – författarna och förlagen. fmls har till exempel rätten till sina egna texter och har därför kunnat läsa in förbundets stadgar på detta format. då ser det ut som på bilden här nedanför. där finns ljud, text och en markör som följer med i texten. man kan lätt söka även i själva texten, sätta bokmärke och göra egna, skriftliga eller muntliga anteckningar (även om den funktionen skulle kunna utvecklas så att den blir mer ändamålsenlig för den målgrupp vi talar om här).


daisyproduktion med fmls stadgar.

detta är ett enkelt och billigt sätt att göra texter tillgängliga för dem som har lässvårigheter av någon sort. iris intermedia har skrivit avtal med upphovsmännens organisationer alis. därmed blir det möjligt att producera böcker där även texten ingår. det i sin tur gör det möjlighet att göra mer avancerad produktioner, som fmls cd:rom ”it i föreningsarbetet”, där texten och ljudet kompletterats med både illustrationer och filmade avsnitt.

fmls cd:rom ”it i föreningsarbetet” kombinerar text, ljud, bild och film.

för läromedel är framför allt kombinationen av text och ljud revolutionerande. att enkelt kunna lyssna på läxan i sin freestyle, när man bara behöver lyssna, för att sedan, när man behöver kunna söka mig fram, göra anteckningar och på annat sätt arbeta med texten, sätta in cd:n i datorn. på så sätt kan den tryckta boken och cd:n komplettera varandra.

daisy på nätet
men daisy är mer än en cd. det är ett internationellt standardiserat format, som med ytterligare lite teknisk utveckling går att använda också på internet.

fmls i täten
fmls är, med produktionen av utbildnings-cd:n ”it i föreningsarbetet”, och produktionen av förbundets stadgar, långt framme på detta område. förbundet kan idag visa ”hur ormen slingrar sig”. under våren arbetar jag som skriver detta, för fmls, med att specificera de krav man idag kan och bör ställa för att samtliga läromedel ska finnas producerade, på ett sätt som gör att våra medlemmar och andra med lässvårigheter ska kunna ta till sig den kunskap som döljer sig i läromedlens bokstavsdjungel.

fmls cd-produktioner kan beställas från förbundets kansli: 08 – 665 17 00

Åter till toppen

Åter till språka loss välkomstsida

Sidor:

  • Hem
  • Antikva passar bra på nätet
  • Är demokratin möjlig?
  • Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk – risker och möjligheter
  • Diskussionsinlägg kring riktlinjer för utformning av bättre webbplatser…
  • Dyslexi
  • En bok till stöd för dig som skriver eller förmedlar text.
  • English
  • Ett ingrepp i min frihet.
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • Främmande språk
  • Kan man ha kompensatoriska hjälpmedel för yngre skolbarn?
  • L&s läsare, läsvanor och läspreferenser
  • Länkar
  • Läromedelsutveckling i en skola för alla
  • Läsarundersökningar
  • Läsbarhet ur grafisk synvinkel
  • Läsförståelse under lupp
  • Läsning och skrivning – en oundviklig del av yrkesarbete
  • Lättläst – ett svårt begrepp
  • Lättläst och layout
  • Layout och bildhantering
  • Mina nerstaplar ville sträva uppåt…
  • Morfologi och läsning
  • Muntligt och skriftligt
  • Myndighetsspråk för alla
  • Nu börjar det likna nåt! av torbjörn lundgren
  • Ny undersökning av vuxnas läsförmåga i sverige
  • På dator och i tryck
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Protokoll från expertgranskningen av
  • Riktlinjer för utformning av bättre webbplatser, för personer med funktionsnedsättning
  • Skriften och läsningens mekanismer
  • Språka loss
  • Teckensnitt – typsnitt
  • Test av talsynteser och skärmläsare
  • Texten och läsvanorna
  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
  • English
  • Länkar

Copyright © 2019 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in