Språka loss

Tillsammans utvecklar vi skriftspråket

  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
    • Dyslexiforskning
    • Dyslexi: olika språk, samma problem?
    • Dyslexi och flerspråkighet en litteraturöversikt
    • Kompensation
    • Sifferhantering
    • Engelska för dyslektiker
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • English
    • Accessing the printed word
    • Consulting the customer – publishing for dyslexics
    • Dyslexia and biology
    • Dyslexia and computors professor richard olson university of colorado at boulder, usa
    • Dyslexia: different languages, same problems? or why some dyslexic swedes can learn to read and write chinese
    • Maths and dyslexia. a view from the uk
    • Understanding the nature of reading comprehension
  • Länkar

Läromedelsutveckling i en skola för alla

bild på sih:s skrift läromedelsutveckling.

1

bild på boken läromedelsutveckling i en skola för alla

2

 

Åter till språka loss välkomstsida

 

statens institut för handikappfrågor i skolan (sih), numer specialpedagogiska institutet, har i samverkan med nls (nasjonalt läromiddelsenter) i oslo, numera ls (lärningssenter), tagit fram två material som ger riktlinjer för hur text, bild, layout och grafik bör utformas, för att man skall få ”det goda läromedlet”.

skriften läromedelsutveckling bahandlar generella åtgärder för goda läromedel. den finns att hämta ner som pdf-filer på sih:s läromedelsutveckling och innehåller flera intressanta artiklar.

bok nummer två behandlar läromedelsutveckling i en skola för alla, behandlar olika funktionsnedsättningar. kapittlet om läs- och skrivsvårigheter är skrivet av en arbetsgrupp bestående av ann-marie knivsberg och ellen heber från senter for leseforskning, höjskolen i stavanger och torbjörn lundgren från fmls-språka loss i sverige.

 

 

 

 

Sidor:

  • Hem
  • Antikva passar bra på nätet
  • Är demokratin möjlig?
  • Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk – risker och möjligheter
  • Diskussionsinlägg kring riktlinjer för utformning av bättre webbplatser…
  • Dyslexi
  • En bok till stöd för dig som skriver eller förmedlar text.
  • English
  • Ett ingrepp i min frihet.
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • Främmande språk
  • Kan man ha kompensatoriska hjälpmedel för yngre skolbarn?
  • L&s läsare, läsvanor och läspreferenser
  • Länkar
  • Läromedelsutveckling i en skola för alla
  • Läsarundersökningar
  • Läsbarhet ur grafisk synvinkel
  • Läsförståelse under lupp
  • Läsning och skrivning – en oundviklig del av yrkesarbete
  • Lättläst – ett svårt begrepp
  • Lättläst och layout
  • Layout och bildhantering
  • Mina nerstaplar ville sträva uppåt…
  • Morfologi och läsning
  • Muntligt och skriftligt
  • Myndighetsspråk för alla
  • Nu börjar det likna nåt! av torbjörn lundgren
  • Ny undersökning av vuxnas läsförmåga i sverige
  • På dator och i tryck
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Protokoll från expertgranskningen av
  • Riktlinjer för utformning av bättre webbplatser, för personer med funktionsnedsättning
  • Skriften och läsningens mekanismer
  • Språka loss
  • Teckensnitt – typsnitt
  • Test av talsynteser och skärmläsare
  • Texten och läsvanorna
  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
  • English
  • Länkar

Copyright © 2021 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in