Språka loss

Tillsammans utvecklar vi skriftspråket

  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
    • Dyslexiforskning
    • Dyslexi: olika språk, samma problem?
    • Dyslexi och flerspråkighet en litteraturöversikt
    • Kompensation
    • Sifferhantering
    • Engelska för dyslektiker
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • English
    • Accessing the printed word
    • Consulting the customer – publishing for dyslexics
    • Dyslexia and biology
    • Dyslexia and computors professor richard olson university of colorado at boulder, usa
    • Dyslexia: different languages, same problems? or why some dyslexic swedes can learn to read and write chinese
    • Maths and dyslexia. a view from the uk
    • Understanding the nature of reading comprehension
  • Länkar

Kompensation

en bild säger mer än tusen ord – inte minst för dyslektiker

kompensation kan vara tekniska hjälpmedel. det kan också handla om alternativa strategier. anna tebelius, fil. mag. lunds universitet, är själv dyslektiker, på väg till harvard universiyt i usa, för att forska om bildens betydelse för minnet. i denna artikel behandlar hon ämnet.

kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter

hur kan vi gottgöra, ersätta eller utjämna ett funktionshinder, som innebär att en person har svårt att läsa och skriva? christer jacobsson fil.dr. vid växjö universitet tar upp dessa frågor och ger en grundlig redogörelse för teknisk kompensation, som kan höja personens självbild och motivation att läsa.

läs- och skrivsvårigheter kan överbryggas!

”lika självklart som det är att elever som ser eller hör dåligt ska ha adekvata hjälpmedel, borde det vara att elever med stora läs- och skrivsvårigheter ska ha tillgång till kompenserande hjälpmedel”, skriver logopeden ulla föhrer vid enheten för logopedi och foniatri vid huddinge universitetssjukhus. ”men idag har studerande med dyslexi inte rätt att få sin kurslitteratur inläst förrän på högskola eller universitet.” föhrer beskriver här ett projekt på högstadiet och gymnasiet med bland annat tekniska hjälpmedel.

dyslexi och it

test av talsynteser och skärmläsare

kan man ha kompensatoriska hjälpmedel
för yngre skolbarn?

jag vill säga något – digitalbok som läromedel i skolan

Sidor:

  • Hem
  • Antikva passar bra på nätet
  • Är demokratin möjlig?
  • Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk – risker och möjligheter
  • Diskussionsinlägg kring riktlinjer för utformning av bättre webbplatser…
  • Dyslexi
  • En bok till stöd för dig som skriver eller förmedlar text.
  • English
  • Ett ingrepp i min frihet.
  • Frågor och svar
    • Frågor, svar och debatt
  • Främmande språk
  • Kan man ha kompensatoriska hjälpmedel för yngre skolbarn?
  • L&s läsare, läsvanor och läspreferenser
  • Länkar
  • Läromedelsutveckling i en skola för alla
  • Läsarundersökningar
  • Läsbarhet ur grafisk synvinkel
  • Läsförståelse under lupp
  • Läsning och skrivning – en oundviklig del av yrkesarbete
  • Lättläst – ett svårt begrepp
  • Lättläst och layout
  • Layout och bildhantering
  • Mina nerstaplar ville sträva uppåt…
  • Morfologi och läsning
  • Muntligt och skriftligt
  • Myndighetsspråk för alla
  • Nu börjar det likna nåt! av torbjörn lundgren
  • Ny undersökning av vuxnas läsförmåga i sverige
  • På dator och i tryck
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Protokoll från expertgranskningen av
  • Riktlinjer för utformning av bättre webbplatser, för personer med funktionsnedsättning
  • Skriften och läsningens mekanismer
  • Språka loss
  • Teckensnitt – typsnitt
  • Test av talsynteser och skärmläsare
  • Texten och läsvanorna
  • Hem
  • Skrift och läsning
  • Dyslexi
  • Främmande språk
  • På dator och i tryck
  • Frågor och svar
  • English
  • Länkar

Copyright © 2021 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in